Eräs tapa tarkastella sitä, mitä haluaa ja saavuttaa tavoitteensa

Aivan ensiksi tässä harjoituksessa voit tarkastella, haluatko todella sitä mitä haluat. Usein sekoitamme oman ja muiden haluamisen keskenään. Myös ulkoiset ärsykkeet ja vaatimukset saattavat muodostua mielessämme omaksi tavoitteeksi, vaikka eivät sitä olekaan.

Kun olet määritellyt tavoitteen erota nykytilanne ja toivottu tilanne toisistaan. Mitä tarvitset saavuttaaksesi toivotun tilanteen? Mitä resursseja sinulla jo on?

Aloita vastaamalla seuraaviin kysymyksiin. Käytä runsaasti aikaa tähän, kirjoita, piirrä, kävele, keskustele jne.

Osa tavoitteista on päätöksiä, osa haaveita.

  1. Haaveile ja halua – mitä haluat saada, oppia, mikä on tärkeää jne?
    • Kerro haaveestasi jollekin, kirjoita se paperille tai piirrä, käytä useita tapoja tähän. Uskalla haaveilla myös isoja, ei ole väliä ovatko ne realistisia tai fiksuja. Kun olet käyttänyt riittävästi aikaa tähän, jokin haaveista alkaa ehkä kiinnostaa enemmän kuin muut. Valitse jokin haaveista jatkotyöskentelyä varten. Huom. voit aina palata takaisin ja vaihtaa haaveen toiseen.
  2. Tarkista HALUATKO TODELLA TÄMÄN asian?
    • Onko tavoite sinun oma? Mihin isompaan se liittyy? Mieti mahdollisimman monta syytä, miksi haluat sitä mitä haluat. Mitä enemmän syitä, sitä enemmän positiivista energiaa se antaa. Työskentele samoin kuin edellisessä kirjoita, piirrä, juttele…
  3. Kysy itseltäsi (tai pyydä ystävääsi/puolisoasi) kysymään sinulta seuraavat kysymykset. Älä kiirehdi, vastaa vasta kun olet kuunnellut omaa, sisäistä ääntäsi.
    1. Mitä sinä haluat?
    2. Mitä sinä oikeasti haluat?
    3. Mitä sinä ihan oikeasti haluat?

KÄY SEN JÄLKEEN SEURAAVAT KOHDAT LÄPI TAVOITTEESI KANSSA.

Positiivisesi määritelty tavoite.

  • Esimerkkinä laihtuminen.
    ”Pakko lopettaa lihominen”. Tavoitteena tämä ei ole innostava. Pakko harvoin motivoi, lisäksi tässä tavoite on lopettaa jotain. Kokeile muotoilla sama positiivisena esim. ”On hyödyllistä ja hyväksi laihtua”. Tai ”Haluan laihtua ja voida paremmin”

Omasta tekemisestä kiinni.

  • Esimerkkinä talous ja raha.
    ”Haluan voittaa lotossa”. Lotto on arvonta, johon sinulla ei ole vaikutusvaltaa. ”Etsin työn, jossa voin ansaita elantoni” tai ”suunnittelen menoni ja säästän x määrää rahaa, jotta voin toteuttaa unelmani”, näillä vaihtoehdoilla otat vastuun ko tavoitteesta itsellesi.

Täsmennä asiayhteys, mitä, missä, milloin, kuka, kenen kanssa.

  • Vältä epämääräisyyttä esim ”Hyvä elämä” on jokaiselle omanlainen, jos tavoitteenasi on hyvä elämä, määrittele selkeästi mitä se on.

Kriteerit tavoitteen saavuttamiselle. Mistä tiedät, että tavoite on saavutettu?

  • Eli kuinka paljon haluan laihtua, millä mittarilla mittaat kunnon kohotusta, paljon haluat rahaa jne. Milloin ja mihin olet tyytyväinen.

Ekologia. mitä seuraamuksia tavoitteen saavuttamisella on?

  • Mieti mitä tavoitteen saavuttamisesta seuraa. Mitä läheisesi ovat siitä mieltä? Jos tavoitteenasi on muuttua, miten sinun muutoksesi vaikuttaa muihin ihmisiin, ympäristöösi, työhösi jne? Entä mitä sinun sisälläsi tapahtuu? Onko turvallisuudesta pitävä puolesi valmis ottamaan riskin siitä, että
  • muutat unelmatyösi perässä tms?

Send this to a friend